HAZAI ANYAKÖNYVEZÉS
A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) Negyedik könyve alapján a magyar állampolgárokat érintő, külföldön történt anyakönyvi eseményeket – születés, házasságkötés, házasság felbontása, élettársi kapcsolat bejegyzése, haláleset – Magyarországon is anyakönyveztetni kell. Az anyakönyvezést a külképviseleteken is lehet kezdeményezni.
A kérelem benyújtására ügyfélfogadási időben, előzetes időpontfoglalást követően kerülhet sor. Időpontot az elektronikus időpontfoglaló rendszeren keresztül foglalhatnak. A kitöltendő nyomtatványok innen letölthetők.
A) Születés hazai anyakönyvezése
Házasságban született gyermek esetén szükséges:
- Születés hazai anyakönyvezése adatlap kitöltve,
- a gyermek eredeti szlovén vagy nemzetközi születési anyakönyvi kivonata hiteles magyar fordítással ellátva,
- a szülők magyar hatóság által kiállított házassági anyakönyvi kivonata (ha a szülők házasok, de a gyermek születése előtt kötött házasságukat még nem anyakönyvezték Magyarországon, akkor a gyermek születésének anyakönyveztetésével párhuzamosan a szülők házasságának magyarországi anyakönyveztetését is kérelmezni kell – ld. B.) pont),
- mindkét szülő születési anyakönyvi kivonata, amennyiben rendelkezésre áll (nem kötelező),
- mindkét szülő érvényes, személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmánya (útlevél/személyi igazolvány) és magyar lakcímkártyája (amennyiben magyar állampolgár),
- a gyermek és a szülők lakcímigazolása,
- honosítási okirat (honosított szülők esetén),
- mindkét szülő személyes jelenléte.
Nem házasságban született gyermek esetén szükséges:
- Születés hazai anyakönyvezése adatlap kitöltve,
- a gyermek eredeti szlovén vagy nemzetközi születési anyakönyvi kivonata,
- szlovén teljeskörű apai elismerő nyilatkozat hiteles magyar fordítással ellátva, vagy teljeskörű magyar apai elismerő nyilatkozat (gyermek születése elött és után is tehető a konzuli hivatalban),
- mindkét szülő születési anyakönyvi kivonata, amennyiben rendelkezésre áll rendelkezésre áll (nem kötelező),
- mindkét szülő érvényes, személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmánya (útlevél/személyi igazolvány) és magyar lakcímkártyája (amennyiben magyar állampolgár),
- a gyermek és a szülők külföldi lakhely szerinti lakcímigazolása,
- honosítási okirat (honosított szülők esetén),
- mindkét szülő személyes jelenléte.
Egyik szülő jelenléte csak abban az esetben elegendő a kiskorú születésének anyakönyvezéséhez, ha:
- a jelen lévő szülő hiteles magyar fordítással ellátott, eredeti okirattal igazolni tudja a kizárólagos szülői felügyeleti jogát,
- a kiskorú születési anyakönyvi kivonatában nem szerepel a másik szülő,
- a jelen lévő szülő halotti anyakönyvi kivonattal igazolja a másik szülő halálát,
- kizárólag házasságban született gyermek anyakönyvezése esetén: másik szülő közjegyző vagy tiszteletbeli konzul előtt aláírt, vagy két tanú által hitelesített teljeskörű meghatalmazást adott a gyermek anyakönyvezési eljárásához, útlevél kérelméhez és a lakcímkártya igényléséhez a jelen lévő szülő részére.
2013. március 1. óta az anyakönyvezés során hivatalból automatikusan kiállításra kerül a lakcímet igazoló hatósági igazolvány, mely tartalmazza az ügyfél személyazonosító számát is. Felhívjuk a figyelmet, hogy a gyermek lakcíme csak valamelyik szülő állandó lakcíme lehet (ha mindkét magyar állampolgár szülő még magyarországi lakcímmel rendelkezik, azaz nem jelentette be Magyarországon külföldi letelepedését, akkor a gyermek is Magyarországon élő magyar állampolgárként kerül a nyilvántartásba).
B) Házasság hazai anyakönyvezése esetén szükséges:
- Házasság hazai anyakönyvezése adatlap kitöltve,
- eredeti szlovén vagy nemzetközi házassági anyakönyvi kivonat (amennyiben a házasságkötés nem szlovén nyelvterületen történt, akkor hivatalos fordító (OFFI) által készített magyar nyelvű fordítás, bizonyos esetekben további hitelesítések is szükségesek lehetnek – erről a Konzulátus munkatársai adnak bővebb felvilágosítást),
- A házastársak érvényes, személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmánya (útlevél/személyi igazolvány) és magyar lakcímkártyája (amennyiben magyar állampolgár),
- mindkét szülő születési anyakönyvi kivonata, amennyiben rendelkezésre áll (nem kötelező),
- a házastársak korábbi házasságának felbontását / megszűnését igazoló okirat (hivatalos magyar nyelvű fordítással ellátott, jogerős bírósági végzés / válási záradékkal ellátott házassági anyakönyvi kivonat / halotti anyakönyvi kivonat),
- honosítási okirat (amennyiben bármelyik fél honosított magyar állampolgár),
- szlovén lakcímigazolás,
- amennyiben a házastárs külföldi állampolgár, részéről 6 hónapnál nem régebbi családi állapot igazolás (hajadon/nőtlen/elvált) - ezt az igazolást magyar, illetve szlovén nyelven tudjuk elfogadni.
Abban az esetben, ha a magyar állampolgár külföldön történt válása Magyarországon még nem került bejegyzésre, az új házasság anyakönyvezését meg kell előznie a korábbi válás hazai anyakönyvezésének.
C.) Válás hazai anyakönyvezése esetén szükséges:
- Adatlap a külföldön felbontott vagy érvénytelenné nyilvánított házasságról,
- a házasságkötésről kiállított eredeti magyar házassági anyakönyvi kivonat,
- a házasság felbontásáról szóló, hiteles magyar nyelvű fordítással ellátott, jogerős szlovén bírósági határozat (abban az esetben, ha a külföldön kötött házasság korábban Magyarországon nem került anyakönyvezésre, a válás bejegyzése előtt erre vonatkozó kérelmet is be kell nyújtani, ezzel az ügyintézés ideje értelemszerűen meghosszabbodik),
- a kérelmező eredeti születési anyakönyvi kivonata,
- a kérelmező, valamint a volt házastárs érvényes, személyazonosságát és állampolgárságát igazoló okmánya (útlevél/személyi igazolvány) és magyar lakcímkártyája (amennyiben magyar állampolgár),
- szlovén lakcímigazolás.
D.) Bejegyzett élettársi kapcsolat (BÉT) hazai anyakönyvezése
- 2009. július 1-je után létesített BÉT esetén lehetséges.
- A kérelemhez szükséges mellékletek: lásd: házasság hazai anyakönyvezése.
- Amennyiben bejegyzett élettársa nevét kívánja viselni, arra a (születési) névváltoztatási eljárás keretében van lehetőség.
E.) Haláleset hazai anyakönyvezése esetén szükséges:
- Haláleset hazai anyakönyvezése adatlap kitöltve,
- eredeti szlovén halotti anyakönyvi kivonat,
- az elhunyt születési anyakönyvi kivonata,
- az elhunyt magyar állampolgárságának igazolása (érvényes magyar útlevél vagy érvényes magyar személyi igazolvány), lakcímkártya,
- az elhunyt családi állapotának igazolása (házassági anyakönyvi kivonat, jogerős bírósági ítélet, elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata),
- a kérelmező személyazonosságát igazoló okmány (útlevél/személyi igazolvány), valamint magyar lakcímkártya.
ANYAKÖNYVI OKIRAT KIÁLLÍTÁS
2018. január 1-jét követően a Külképviseleteken is lehetőség van anyakönyvi kivonat kiállítására, amely 2017. március 16. napja óta tárgyi illetékmentes. Az alábbi anyakönyvi kivonatok kiállítására van lehetőség:
- Születés
- Házasság
- Haláleset
- Bejegyzett élettársi kapcsolat
Az anyakönyvi kivonat kiállítása iránti kérelem benyújtására ügyfélfogadási időben, előzetes időpontfoglalást követően kerülhet sor. Időpontot az elektronikus időpontfoglaló rendszeren keresztül foglalhatnak. Amennyiben az anyakönyvi esemény már szerepel az Elektronikus Anyakönyvi Rendszerben (EAK) akkor a kivonat azonnal kiállítható, amennyiben nem úgy annak EAK felvételét a Nagykövetség kezdeményezi az Ön születési, illetve házasságkötési helye szerinti anyakönyvi hivatalban, amely viszont meghosszabbítja az eljárás idejét. A kivonatot csak az EAK-ban szereplő eseményekről lehet kiállítani.